Synopsis – sådan skriver du din synopsis
Sådan skriver du en god synopsis
Hvad er en god synopsis?
En synopsis er en kort sammenfatning af, hvad din bog handler om. Anbefalet længde er mellem en halv til 2-3 sider.
Hvordan kan du bruge din synopsis?
En synopsis er både et godt arbejdsredskab til dig selv, før du skriver selve indholdet i din bog. Derfor anbefaler jeg, at du starter med at skrive din bagsidetekst og synopsis, FØR du skriver selve indholdet af bogen.
Medmindre du selv ønsker at udgive din bog, er det relevant at du sender din synopsis og bagsidetekst med ind til forlaget sammen med manuskriptet.
Hvorfor er det en god idé at skrive en synopsis, FØR du skriver din bog?
Den giver dig et unikt overblik over din bogidé, Jo bedre din synopsis er, jo sjovere vil du opleve, at det er at skrive bogen. Så er der nemlig plads til det kreative rum og skrive-flow inden for de rammer, som du selv har valgt. Desuden undgår du, at dine ideer stikker af med dig, fordi du har fokus på din grundidé.
VÆR OPMÆRKSOM PÅ:
Det kan godt tage et par dage at finpudse sin synopsis, men pas, at du ikke bruger den som en overspringshandling, så du ikke kommer i gang med selve indholdet. Du vil nok også opleve, at du først kan besvare og uddybe nogle af spørgsmålene, mens du skriver dit manus.
Valg af genre og forskel på fagbog og selvudviklingsbog:
Ja, der er forskel.
I en fagbog er du (oftest) eksperten, men dine personlige erfaringer er ikke i fokus. En fagbog handler om et specifikt emne og giver læseren ny viden.
I en selvudviklingsbog (forfatteren er typisk rådgivere, terapeuter og coaches) er du synlig. Bogen handler om at inspirere læseren til at udvikle sig selv personligt. Her optræder du både som den, der har indsamlet en masse viden om et emne, og du er synlig igennem bogen med personlige erfaringer
Punkter TIL DIN SYNOPSIS:
Forfatter:
Titel:
Evt. undertitel:
Kort referat:
(Hvor begynder bogen, hvor ender den – og hvad sker der midt imellem?).
Bogens hovedbudskaber:
Genre:
Aktualitet:
Hvad gør din bog unik? Hvis der er udgivet andre bøger med samme emne, så er det vigtigt, at du ved, hvorfor netop din bog skiller sig ud.
Forfatterbeskrivelse: Her besvarer du spørgsmålet om, ’hvad du har at have det i’. Har du arbejdet fagligt med emnet i en årrække, så skriv dine uddannelser, fagområde og erfaringer.
KONCEPT:
Opbygningen af bogen:
F.eks. cases, som belyser de emner, som du vil skrive om.
Sprog og fortællestil:
Er det en jeg-fortælling? Skriver du i 3. person? Skriver du i datid eller nutid? Bruger du humor o.lign.
Kapitler:
Bruger du kapitelinddeling? Hvis ja, hvor mange? Skriv gerne kapiteloverskrifterne.
Format:
Illustrationer:
Antal sider:
Antal ord / anslag pr. side:
MARKEDSFØRING:
Målgruppe:
Hvem vil læse din bog?
Hvem vil købe din bog?
Hvorfor er den relevant for dem?
Hvad ønsker du, at bogen kan gøre for dem?
Hvad ønsker du, at bogen kan gøre for dig?
Hvordan vil du markedsføre din bog?
Foredrag, rådgivning, sessioner, hjemmeside, nyhedsbreve, sociale medier?
SALG og PR:
Hvordan og hvor skal din læser kunne købe bogen?
Flere salgskanaler?
Er der blade og specialmagasiner, som behandler samme emne?
Kendisfaktor: Er der en kendt person, som evt. vil bidrag med en case, forord eller anmeldelse?
Din brainstorm på dine specielle muligheder: